03. Název životní situace
Než začnete stavět (občan a stavební zákon)
04. Základní informace k životní situaci
Ke kterým stavebním i nestavebním činnostem, které občan zamýšlí provádět, je třeba získat příslušná rozhodnutí, povolení, souhlas a pod. řeší zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu, ve znění pozdějších změn a doplňků (dále jen „stavební zákon“) a dále vyhláška č. 503/2006 Sb., o podrobnější úpravě územního řízení, veřejnoprávní smlouvy a územního opatření.
05. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
V těchto záležitostech může jednat přímo občan (žadatel) nebo jeho zplnomocněný zástupce (zmocněnec), kterého si zvolí.
06. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
Zjistit, zda obec, kde občan zamýšlí provádět stavební činnost spadá do působnosti Městského úřadu Chodov – odboru stavebního úřadu, který je věcně a místně příslušný pro obce Chodov, Vintířov, Vřesová, Nové Sedlo, Tatrovice.
Shromáždit všechny potřebné doklady a písemnosti a odpovídající dokumentaci pro příslušnou stavební činnost a připravit je k podání se žádostí na podatelnu Městského úřadu Chodov
07. Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace
Dotazem na stavebním úřadě, zda příslušná činnost podléhá povolení podle stavebního zákona a jaké podklady a doklady jsou pro zahájení nezbytné.
Konzultací s autorizovaným projektantem nebo autorizovaným inspektorem.
08. Na kterém úřadě můžete tuto životní situaci řešit
Na stavebním úřadě, který provádí výkon státní správy na úseku územního rozhodování a stavebního řádu.
09. Kde, s kým a kdy můžete tuto životní situaci řešit
S pracovníky odboru stavebního řádu – a to v úředních hodinách, po telefonické dohodě je možné take mimo úřední dny.
Dle typu předmětné stavby nebo žádosti se můžete obrátit na konkrétního pracovníka:
10. Jaké doklady a informace musíte mít s sebou
Rozsah předkládaných dokladů je rozdílný u územního rozhodování, ohlašování staveb, u stavebního povolení, u oznámení o užívání stavby nebo kolaudačního souhlasu. Obsahové náležitosti žádosti o územně plánovací informaci, o vydání jednotlivých druhů územních rozhodnutí a jejich příloh, informace o záměru v území a o podání žádosti o vydání územního rozhodnutí, jednotlivých druhů územních rozhodnutí, informace o návrhu výroku rozhodnutí ve zjednodušeném územním řízení, oznámení o záměru v území k vydání územního souhlasu upravuje vyhláška č. 503/2006 Sb., o podrobnější úpravě územního řízení, veřejnoprávní smlouvy a územního opatření, ve znění pozdějších předpisů. Tato vyhláška dále upravuje náležitosti obsahu veřejnoprávní smlouvy, kterou nahrazuje územní rozhodnutí, územní opatření o stavební uzávěře a územního opatření o asanaci území.
11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
Ohlášení, žádosti, návrhy a další podání podle stavebního zákona, pro která výše uvedený prováděcí právní předpis určuje formuláře, lze činit pouze na těchto formulářích, a to i v elektronické podobě podepsané podle zvláštních právních předpisů. Formuláře všech žádostí jsou k dispozici na internetových stránkách Městského úřadu Chodov. Dále je možné formuláře obdržet přímo na stavebním úřadě, případně ve vyhlášce č. 503/2006 Sb., o podrobnější úpravě územního řízení, veřejnoprávní smlouvy a územního opatření.
12. Jaké jsou správní a jiné poplatky a jak je máte uhradit
Informaci o tom, zda je třeba ke konkrétní stavební činnosti, resp. ke konkrétnímu správnímu řízení uhrazení správního poplatku získáte na stavebním úřadě. Výše poplatků je taxativně stanovena zákonem č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích v platném znění. Poplatky se hradí bankovním převodem nebo v hotovosti na pokladně Městského úřadu Chodov.
13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení
Lhůty pro vyřízení záležitostí jsou stanoveny stavebním zákonem, příp. zákonem č. 500/2004 Sb., správní řád v platném znění. Obecně lze uvést lhůtu 30 až 60 dnů, nadřízený orgán může tuto lhůtu na základě žádosti stavebního úřadu přiměřeně prodloužit.
14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
Pro řízení (např. územní, stavební, kolaudační) je taxativně stanoven okruh účastníků, a to dle správního řádu a stavebního zákona (stavebníci, vlastníci dotčených a sousedních nemovitostí, vlastníci a správci technické infrastruktury, obce atd.).
15. Jaké další činnosti jsou po vás požadovány
Nezbytná součinnost, např. doplnění chybějících údajů a dokladů, umožnit a strpět přístup na pozemek nebo vstup do objektu apod.
16. Můžete využít tuto elektronickou službu
17. Podle kterého právního předpisu se postupuje
Od 01.01 2007 se postupuje podle zákona č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu
18. Jaké jsou související předpisy
19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
Nestanoví-li zákon jinak, je možné se proti rozhodnutí vydaném stavebním úřadem odvolat k nadřízenému orgánu, což je Krajský úřad Karlovarského kraje, odbor stavebního řádu, který o odvolání rozhodne. Odvolání se podává u Městského úřadu Chodov.
20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení předepsaných povinností
Sankce při porušení stavebního řádu taxativně upravuje stavební zákon v hlavě páté: „Společná ustanovení“, hlava V: správní delikty a to v § 178 až 183.
21. Nejčastější dotazy veřejnosti na toto téma a odpovědi na ně
Jaký je časový horizont vydání stavebního povolení?
Dle kvality zpracované projektové dokumentace, rozsahu stavby, náročnosti vedeného řízení a připomínek a námitek účastníků řízení. Lhůty pro vyřízení záležitostí jsou stanoveny stavebním zákonem, příp. správním řádem v platném znění. Obecně lze uvést lhůtu 30 až 60 dnů od podání žádosti se všemi náležitostmi dle stavebního zákona a jeho prováděcích předpisů, nadřízený orgán může tuto lhůtu na základě žádosti stavebního úřadu přiměřeně prodloužit.
22. Další informace
Dále se můžete obrátit na: pracovníky stavebního úřadu Městského úřadu Chodov
Další informace najdete na www stránkách: www.mestochodov.cz
23. Příslušné informace můžete získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě, a to
Další informace je možno získat u pracovníků kterýkoliv stavebních úřadů, krajských úřadů nebo přímo konzultací s autorizovaným projektantem či inspektorem.
Zdrojem může být i internet, přesněji tyto webové stránky:
24. Související životní situace a návody, jak je řešit
Právnické osoby, fyzické osoby a příslušné orgány veřejné správy jsou povinny při projektové činnosti, při povolování, provádění, užívání a odstraňování staveb respektovat záměry územního plánování a obecné požadavky na výstavbu stanovené prováděcími právními předpisy. V případech stanovených stavebním zákonem a vyhláškou č. 268/2009 Sb., o technických požadavcích na stavby nebo vyhláškou č. 501/2006 Sb., o obecných požadavcích na využívání území je nutno v odchylných případech řešit tuto záležitost předem, a to řízením o příslušné výjimce.
25. Za správnost návodu odpovídá (orgán/útvar/funkce)
Odbor stavebního úřadu
26. Za správnost návodu odpovídá pan/paní
Jiří Čepelák, DiS., vedoucí odboru stavebního úřadu, tel: 352 352 221, e-mail: cepelak@mestochodov.cz
27. Návod je zpracován podle právního stavu ke dni
3.3.2023
28. Kdy byl návod naposledy aktualizován nebo ověřena jeho správnost
3.3.2023
29. Datum konce platnosti návodu
bez časového omezení
30. Případná upřesnění a poznámky k řešení dané životní situace
Obraťte se na kteréhokoliv pracovníka stavebního úřadu, rádi Vám poradíme.